De voorbereidingen op mijn weekend Amsterdam in het kader van een tweedaags bezoek aan het London Calling festival in Paradiso liepen vrij gesmeerd totdat ik me op het laatste moment geconfronteerd zag met onvoorziene wijzigingen. Die leidden er uiteindelijk toe dat ik mijn intrek moet nemen in een hotel met de Wallen binnen handbereik maar minder gunstig gelegen voor een wandeling van en naar de plek van bestemming. Dan maar een fiets gehuurd en met gevaar voor eigen leven me een weg slingeren door het centrum van Amsterdam. Een fluitje van een cent als je het gewend bent, maar de combinatie van onoverzichtelijke verkeersituaties, hapsnap overstekende toeristen, fietspaden die opeens ophouden en je vervolgens de keuze laten tussen stoep, trambaan of tegen de stroom inrijden, maken een op papier simpel ritje tot een ware beproeving. Zulke dingen vallen je niet op wanneer je met de tram reist. Deed ik me de eerste avond nog moeite om mijn knots van een fietsslot aan een vast element in de buitenlucht te bevestigen, kan ik een dag later mijn stalen ros gerust achterlaten in de overdekte, ondergrondse fietsenstalling van en naast Paradiso. Met de jas nog aan, want ik hoor dat Peace al het eerste nummer heeft ingezet, ren ik de trap op naar de bovenzaal. Daar staat zoals gezegd Peace, een van de veelbelovende nieuwe bandjes die dit jaar in Engeland zijn opgedoken. Pas twee releases hebben ze op hun naam staan, te weten single “Follow baby” en het snel uitverkochte en de niet meer (in fysieke vorm) verkrijgbare EP “Delicious”. Net als Two Door Cinema Club weet Peace de vrede te bewaren door in hun sound bouwstenen te verwerken die zich reeds hebben bewezen, wat me overigens geen ingecalculeerde zet lijkt. Zo vang ik onder meer flarden van Foals, The Stone Roses, Wu Lyf en eh… Two Door Cinema Club op, alleen jammer genoeg niet de titelsong van genoemde EP want die is met zijn tien minuten waarschijnlijk te lang bevonden voor een set van krap een half uur. Het is smaakmakend genoeg om het ook daadwerkelijk als ‘delicious’ te bestempelen, al blijft het voor mij tegelijkertijd afwachten in welke muzikale richting Peace zich uiteindelijk gaat ontwikkelen dan wel vastleggen. Voorlopig heb ik hier meer dan vrede mee!
Dé nieuwkomer van het jaar heet Savages, het vrouwelijk kwartet uit Londen dat me, vanaf het moment dat ik hun muziek voor het eerst hoorde, wist te fascineren. Hun eerste optreden buiten Engeland vond plaats in Nijmegen en daar moest ik gewoon bij zijn. Dat was afgelopen juli, en een half jaar later zijn ze terug in Nederland voor een aantal concerten waaronder London Calling, ter promotie van zichzelf en hun live EP “I am here”. Gek genoeg is uitgerekend “I am here” de opvallende afwezige in hun setlist. Jammer, want ik had er naar uitgekeken. Maar Savages heeft gelukkig meer te bieden, veel meer zelfs. Hun postpunk mix van o.a. Joy Division en Siouxsie & The Banshees kan me ook vanavond weer mateloos boeien, dankzij songs als “City’s full”, “Shut up”, “Flying to Berlin” en afmaker “Husbands”. De gedreven ritmesectie met de Peter Hook baslijnen van Ayse Hassan, het door Gemma Thompson geproduceerde karakteristieke postpunk gitaargeluid en de intensiteit van zangeres Jehnny Beth maken dit tot een boeiend optreden. Na afloop ben ik weer een badge en een T-shirt rijker. En een memorabele live ervaring.
De sophisticated soul-pop / R’n’B die zangeres Jessie Ware voor London Calling in petto heeft, komt niet helemaal over zoals het ongetwijfeld is bedoeld. De plaatversies zijn te prefereren en begeleid door een stel inwisselbare huurlingen valt er eigenlijk weinig te bespeuren wat dit tot iets speciaals zou kunnen maken. Jessie kan zonder meer goed zingen – ze heeft als achtergrondzangeres haar sporen verdiend – maar zoals gezegd krijg ik niet het idee naar een ster in wording te kijken. Behoudens een paar uitzonderingen (“Running”, “Night light”) komt het op mij als tamelijk dertien-in-een dozijn over, net zoals de performance van Jessie niet vrij is van maniërisme.
Persoonlijk kan de droomachtige pop van Wild Nothing me niet zo boeien. De naam van de band, waaruit een tegenstrijdigheid spreekt, is wel een interessante. Het klinkt lekker maar wat zegt het eigenlijk? Het woeste niets? Rekenen is nooit mijn sterkste kant geweest maar ik wel geleerd dat de uitkomst van een bepaalde hoeveelheid of een getal maal niets, neerkomt op niets oftewel nul. Nu is in Wild Nothing weinig wilds of woests te vinden, want de muziek is juist weeïg en zijig. Het tweede woord van de bandnaam komt al dichter in de buurt, want er gaat weinig van uit. Het doet me zogezegd niets, en het publiek gelooft het na een tijdje ook wel. Een beetje (weg)dromen is nooit weg, goed zelfs, maar de muzikale dromen waarin Wild Nothing het publiek wil meevoeren spreken niet genoeg tot de verbeelding en verworden tot een larmoyante staat van zijn die de aandacht doet verslappen. Zo ook bij mij, want tijdens dit saaie optreden zou ik me het liefst even à la Star Trek naar de Nieuwe Nor in Heerlen willen beamen waar deze avond een dansavond plaatsvindt die ik jammerlijk moet missen.
Op Pukkelpop zat ik qua timing precies goed want net toen ik de tent had bereikt waar The Walkmen al het leeuwendeel van het optreden hadden afgewerkt, gingen ze van start met single “The rat” (2004), hun meest bekende nummer en wat mij aangaat ook hun beste. De aanwezigheid van de Amerikaanse indierock formatie komt mij een beetje vreemd over. In tegenstelling tot alle andere bands die deze editie op het programma staan, kun je ze niet scharen tot de categorie ‘nieuw, jong en veelbelovend’. En dat is toch feitelijk de insteek van het aanbod op London Calling. The Walkmen lopen immers al twaalf jaar mee, ze hebben zeven albums op de teller staan en zichzelf bewijzen hebben ze al lang en breed gedaan. Of kwam deze datum toevallig net goed uit in het kader van een tournee ter promotie van de in mei jongstleden verschenen plaat “Heaven”? Je kunt jezelf echter afvragen wat er te klagen valt dat er een ‘oudgediende’ staat in plaats van ‘vers talent’ wanneer de band in kwestie een solide en vooral professionele set neerzet. Ondanks dat ze nooit écht zijn doorgebroken, hebben The Walkmen veel krediet en goodwill vergaard door zichzelf opnieuw uit te vinden, en gestaag een reputatie op te bouwen gebaseerd op kwaliteit en duurzaamheid. Zanger Hamilton Leithauser kun je geen gebrek aan inzet verwijten, en de rest van de band werkt zich geolied door de set heen, maar met een duur van negentig minuten is dat voor een festival als London Calling, waar het publiek gewend is aan een redelijk snelle opeenvolging van bands, misschien toch iets teveel van het goede.
Ik ken de Amerikaanse band Chromatics vooral van naam en dat maakt het voor mij ook een beetje spannend, want het zou zomaar verrassend kunnen uitpakken. En dat doet het ook, deze 80s electro-poprock met zoet beheerste zang en een schemerige ondertoon die geknipt lijkt voor het late tijdstip waarop de band mag aantreden, als afsluitende act in de grote zaal. “Night drive”, zo heet een van hun albums dan ook toepasselijk. Ofschoon ze al meer als tien jaar actief zijn, ben ik me pas echt van Chromatics bewust geworden dankzij hun bijdrage aan de soundtrack van de uitstekende speelfilm “Drive” (2011) waar het concert mee van start gaat. De intrigerende sfeer die Chromatics met deze prima opener creëert weet de band moeiteloos tot en met het einde vast te houden. De muziek is heerlijk dansbaar terwijl van de band zelf een ingetogen houding uitgaat, bijna achteloos, alsof het de normaalste zaak van de wereld is om het publiek in een aangename roes te dompelen. Ze eindigen met twee covers, maar dat is geen zwaktebod, want hun versies van “Running up that hill
(Kate Bush) en “Into the black” (Neil Young) zijn niet alleen schoolvoorbeelden hoe je het beste uit een bewerking van een origineel kunt halen maar tevens trekken ze het toch al sterke optreden naar een nog hoger niveau. En zo mogen we Chromatics bijschrijven als een van de hoogtepunten van deze London Calling editie, een smakelijk toetje aan het (bijna) einde van het festival.
Meer foto’s hier!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten