Een week of drie geleden stond ik in een uitverkocht Paradiso te kijken naar Echo & The Bunnymen die hun eerste twee albums (bijna) in hun geheel ten gehore brachten. Zoals ik in het verslag van dat concert al aangaf, hier te lezen, is het integraal uitvoeren van platen, veelal ‘mijlpalen’, ‘klassiekers’ of ‘het beste uit het oeuvre’, een trend geworden. Met Echo nog vers in het geheugen dient zich de volgende band aan die bij genoemde trend aanhaakt: Simple Minds. Ook zij vierden hun hoogtijdagen in de jaren tachtig en ze werden ooit gerekend tot ‘new wave’. En net als bij EATB resteren van de oorspronkelijke bezetting nog slechts de zanger en de gitarist, in dit geval Jim Kerr en Charlie Burchill.
Maar waar Echo & The Bunnymen het hielden bij hun eerste twee platen, gaan Simple Minds maar liefst voor de eerste vijf albums, van debuut “Life in a day” (1979) tot en met “New gold dream (81/82/83/84)”. Niet in hun totaliteit, want dat zou wel een erg lange avond worden, maar vijf nummers van elke plaat. Vandaar “5x5”, de naam van de Europese tournee waar dit optreden in Paradiso onderdeel van uitmaakt, en die gekoppeld is aan de release van een box met de geremasterde albums.Een voorprogramma is er niet,
al kan de voorafgaande aan het concert in
de bovenzaal optredende singer / songwriter Peter Katz op meer publiek rekenen
dan hij misschien zou hebben gedacht. De alleen met een akoestische gitaar
gewapende Peter laat weten dat hij een nieuw Nederlands woord heeft geleerd – ‘gezellig’
– maar hoe sympathiek dat ook mag zijn, ik ben meer geïnteresseerd in het
confisqueren van een plek met goed uitzicht op het hoofdpodium. Het is half
negen geweest als het zaallicht wordt gedempt en een introtape wordt gestart
bestaande uit een collage van ultrakorte, maar herkenbare stukjes uit het Simple Minds
songoeuvre zoals het gitaarlijntje van “Changeling” of het synthesizerbegin van
“Theme for great cities”. Dan valt weer eens temeer op hoe bepalend en
belangrijk de bijdrage was van toetsenist Michael MacNeil, en dat alleen al op
basis van die piepkleine fragmentjes. Ofschoon het artistieke verval van Simple
Minds voor mijn gevoel werd ingezet met het vertrek van bassist Derek Forbes,
ging het zowel commercieel als creatief gezien echt bergafwaarts na het ontslag
van MacNeil. Overigens hebben Forbes en originele drummer Brian McGee er net
een tournee opzitten tijdens welke ze Simple Minds hits ten gehore brachten!
Het was mooi geweest als ze voor de gelegenheid met ‘5x5’ hadden meegedaan.
Afijn, de partijen van Forbes en MacNeil worden gelukkig goed neergezet door
respectievelijk Ged Grimes en Andy Gillespie. De muzikale reis door het
verleden begint met het toepasselijk getitelde “I travel” dat de toon zet voor
een geslaagd optreden.
In tegenstelling tot Ian
McCulloch die aan zijn microfoonstandaard leek te zijn vastgeplakt en het licht
schuwde, beweegt Jim Kerr zich over het podium alsof hij aan een tweede jeugd
bezig is. Goed bij stem, dansend, het publiek bespelend, klappend, zwaaiend met
zijn armen, gretig uitgestoken handen van het publiek aanrakend en af en toe
gaat hij er zelfs bij hurken of liggen. Dat laatste niet uit vermoeidheid maar
om het effect. Het publiek heeft er zin in, en het lijkt ook te beseffen waar
het deze avond om draait. En ofschoon dit niet te vergelijken valt met carnaval
vieren zoals ik enkele uren eerder nog deed, krijg ik er vanavond wel hetzelfde
‘YES!’ gevoel bij. Sommige bezoekers zullen ongetwijfeld verwachten dat de band
er nog wat hits tegenaan gooit, stammend uit de periode na “New gold dream”,
maar gelukkig houden Simple Minds vast aan het concept en gaan ze niet verder
dan 1983. “Celebrate!” zingt Jim Kerr in het gelijknamige nummer, en gelijk
heeft hij, want het is een glansrijke viering van de meest relevante, beste en
creatief piekende carrièreperiode van de band. De droom mag dan niet meer nieuw
zijn, maar het goud blinkt onverminderd. Een new gold dream die vanavond weer
even werkelijkheid werd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten