Nadat Peter Hook And The Light in mei jl. de Effenaar
aandeden voor hun enige concert op Nederlandse bodem dat in het teken
stond van de integrale uitvoering van Joy Divisions debuutalbum “Unknown
pleasures”, is het een half jaar later de beurt aan “Closer”, volgens hetzelfde
recept. Hoe ik in de aanloop van het eerstgenoemde optreden aankeek tegen het
voornemen van Hook om het album op tournee te nemen en wat ik er uiteindelijk
van vond, kun je hier (terug)lezen. In het kort: de nieuwsgierigheid en de
uiteindelijke uitvoering won het van de aanvankelijke scepsis. Twijfels zijn er
zodoende vanavond niet meer, alleen het verheugende vooruitzicht op het
kortstondig tot leven wekken van “Closer”, hopelijk gevolgd door een aantal
extra, niet eerder gespeelde nummers. Dat de band een grote verrassing in petto
heeft, weten we dan nog niet. De kritiek op Hook mag dan inmiddels zo goed als verstomd
zijn, maar dat neemt niet weg dat de goede man me vanavond toch even de
wenkbrauwen doet fronsen. Als backdrop is logischerwijs gekozen voor een
uitvergroting van de “Closer” hoes. De afbeelding op de voorzijde, een foto van
de Appiani familietombe met een tafereel van rouwenden aan een sterfbed, met
daarboven de albumtitel, is niet alleen welhaast iconisch te noemen maar krijgt
in relatie tot de tragische zelfdoding van Ian Curtis een diepere betekenis.
Dus om daar nou ‘Manchester, England’ onder te zetten, alsof het een of ander souvenir
van de stad betreft, getuigt van weinig goede smaak en op zijn minst een
verkeerd inschattingsvermogen.
Minny Pops treedt aan met oprichter en boegbeeld Wally
van Middendorp, de enige constante van het gezelschap. De band kende in zijn
bestaan vele bezettingswisselingen, en ten behoeve van de reünie kon Wally niet
op alle oud-leden een beroep doen omdat ze naar zijn zeggen zijn verdwenen,
overleden of niet durfden. Niettemin is er uit het verleden een greep gedaan dat
heeft geresulteerd in lid van het eerste uur Wim Dekker op keyboards en de
ietwat op Nico Dijkshoorn gelijkende Pieter Mulder op bas. Het nieuwste Minny Pops bandlid betreft Mark
Ritsema op gitaar die zijn sporen onder meer verdiende in de Rotterdamse new
wave formatie Spasmodique. De vier heren zien eruit als een stel (hoog)leraren
met de nerdy, bewust houterig, staccato dansende en tussen de nummers door op
zakelijk informerende toon pratende Wally als letterlijk en figuurlijk
middelpunt. Er ging vroeger wel eens iets mis tijdens optredens, vertelt Wally
op droge toon, maar ook tegenwoordig wil dat gebeuren. Maar, zegt Wally,
hij heeft geleerd daar om te kunnen lachen. Doch dat doet Wally juist niet, het
blijft stil, en dat brengt het publiek juist ertoe om in de lach te schieten.
Waarop Wally, die zich opeens van de onbedoeld komische situatie bewust wordt,
alsnog begint te lachen. Muzikaal gezien is het een interessant optreden dat het
eigenzinnige karakter van de band onderstreept. Het is afstandelijk, kil,
mechanisch bijna, maar het intrigeert wel. Meer no wave dan new wave;
klinische, experimentele anti-pop met een nuchter Nederlands hart. Voor een
band die al zo lang niet heeft opgetreden, klinkt Minny Pops behoorlijk fris.
En wanneer er even iets mis gaat, maakt dat deze band met zijn zakelijke
uitstraling alleen maar menselijk. Kortom: welkom terug, Minny Pops!
Als de laatste klanken van het elegante, melancholische “Decades” zijn verstomd, verlaat de band onder applaus het podium. Wat zouden ze als toegift gaan spelen, denk ik bij mezelf, een vraag die al tot de nodige speculaties leidde. Het antwoord is niet alleen uitermate verrassend maar ook een vroeg kerstcadeau. Peter Hook vertelt dat zoon Jack met het briljante idee op de proppen kwam om als toegift de integrale setlist te spelen van het Joy Division concert zoals dat in de Effenaar op 18 januari 1980 ten gehore werd gebracht. Een golf van opwinding gaat door me heen, te mooi om waar te zijn, maar het gebeurt echt. En een mooi voorbeeld van waar voor je geld krijgen, want we krijgen feitelijk twee concerten op rij, waarin zo’n beetje de hele Joy Division songcatalogus aan bod komt en we zodoende mogen spreken van een unieke avond. Voor één bezoeker geldt dat laatste nog net iets meer, want die krijgt na de tweede toegift – de eerste toegift heeft dan al langer geduurd dan de “Closer” uitvoering! – van een topless Peter Hook diens bezwete T-shirt overhandigd. Een mooi aandenken, maar dat geldt voor dit fantastische concert in zijn totaliteit waar ik met veel genoegen aan zal blijven terugdenken.
‘Closer’ bij het niet meer bestaande origineel kun je namelijk vooralsnog niet meer komen…
Geen opmerkingen:
Een reactie posten