dinsdag 27 december 2011

Closer (a Joy Division tribute by Peter Hook) - Eindhoven : Effenaar : dinsdag 20 december 2011

Nadat Peter Hook And The Light in mei jl. de Effenaar  aandeden voor hun enige concert op Nederlandse bodem dat in het teken stond van de integrale uitvoering van Joy Divisions debuutalbum “Unknown pleasures”, is het een half jaar later de beurt aan “Closer”, volgens hetzelfde recept. Hoe ik in de aanloop van het eerstgenoemde optreden aankeek tegen het voornemen van Hook om het album op tournee te nemen en wat ik er uiteindelijk van vond, kun je hier (terug)lezen. In het kort: de nieuwsgierigheid en de uiteindelijke uitvoering won het van de aanvankelijke scepsis. Twijfels zijn er zodoende vanavond niet meer, alleen het verheugende vooruitzicht op het kortstondig tot leven wekken van “Closer”, hopelijk gevolgd door een aantal extra, niet eerder gespeelde nummers. Dat de band een grote verrassing in petto heeft, weten we dan nog niet. De kritiek op Hook mag dan inmiddels zo goed als verstomd zijn, maar dat neemt niet weg dat de goede man me vanavond toch even de wenkbrauwen doet fronsen. Als backdrop is logischerwijs gekozen voor een uitvergroting van de “Closer” hoes. De afbeelding op de voorzijde, een foto van de Appiani familietombe met een tafereel van rouwenden aan een sterfbed, met daarboven de albumtitel, is niet alleen welhaast iconisch te noemen maar krijgt in relatie tot de tragische zelfdoding van Ian Curtis een diepere betekenis. Dus om daar nou ‘Manchester, England’ onder te zetten, alsof het een of ander souvenir van de stad betreft, getuigt van weinig goede smaak en op zijn minst een verkeerd inschattingsvermogen.

De integrale uitvoering van “Unknown pleasures” werd voorafgegaan door een introductiefilm die het resultaat leek van een middagje huisvlijt aan de keukentafel, dus gelukkig wordt ons deze keer dat bespaard. Ditmaal krijgen we een voorprogramma waar wel goed over is nagedacht en bovendien opmerkelijk van opzet is. Het bijzondere aspect van het optreden is namelijk dat men erin geslaagd is om dezelfde support act aan te kunnen bieden die 31 jaar geleden als voorprogramma fungeerde voor Joy Division in de Effenaar. Het toeval wil dat Minny Pops, want daarover heb ik het, na decennia weer de koppen bij elkaar hebben gestoken en dus in de gelegenheid zijn om in zekere zin een stukje geschiedenis te herhalen. Minny Pops heeft in het verleden enkele malen samen met Joy Division opgetreden, zowel in Nederland als Engeland, en tevens met New Order. Ook brachten ze platen uit op het Factory label. Nu zijn ze dus jaren later weer gevraagd om support act te zijn, en daar wil de band Peter Hook voor bedanken.

Minny Pops treedt aan met oprichter en boegbeeld Wally van Middendorp, de enige constante van het gezelschap. De band kende in zijn bestaan vele bezettingswisselingen, en ten behoeve van de reünie kon Wally niet op alle oud-leden een beroep doen omdat ze naar zijn zeggen zijn verdwenen, overleden of niet durfden. Niettemin is er uit het verleden een greep gedaan dat heeft geresulteerd in lid van het eerste uur Wim Dekker op keyboards en de ietwat op Nico Dijkshoorn gelijkende Pieter Mulder op bas.  Het nieuwste Minny Pops bandlid betreft Mark Ritsema op gitaar die zijn sporen onder meer verdiende in de Rotterdamse new wave formatie Spasmodique. De vier heren zien eruit als een stel (hoog)leraren met de nerdy, bewust houterig, staccato dansende en tussen de nummers door op zakelijk informerende toon pratende Wally als letterlijk en figuurlijk middelpunt. Er ging vroeger wel eens iets mis tijdens optredens, vertelt Wally op droge toon, maar ook tegenwoordig wil dat gebeuren. Maar, zegt Wally, hij heeft geleerd daar om te kunnen lachen. Doch dat doet Wally juist niet, het blijft stil, en dat brengt het publiek juist ertoe om in de lach te schieten. Waarop Wally, die zich opeens van de onbedoeld komische situatie bewust wordt, alsnog begint te lachen. Muzikaal gezien is het een interessant optreden dat het eigenzinnige karakter van de band onderstreept. Het is afstandelijk, kil, mechanisch bijna, maar het intrigeert wel. Meer no wave dan new wave; klinische, experimentele anti-pop met een nuchter Nederlands hart. Voor een band die al zo lang niet heeft opgetreden, klinkt Minny Pops behoorlijk fris. En wanneer er even iets mis gaat, maakt dat deze band met zijn zakelijke uitstraling alleen maar menselijk. Kortom: welkom terug, Minny Pops! 


En ook welkom terug dus, Peter Hook en zijn band The Light, met daarin zijn zoon Jack op – hoe kan het ook anders – basgitaar. Nadat DJ ‘Dance To The Radio’ (hoe toepasselijk!) het publiek heeft warmgedraaid met punk- en new wave plaatjes van weleer – tof om weer eens Basement 5 te horen –
start een introtape met Kraftwerks “Trance Europe Express” die overgaat in het tromgeroffel waarmee eerste song (en aldus) “Closer” openingsnummer “Atrocity exhibition” van start gaat. Applaus en gejuich klinkt wanneer Peter Hook het podium oploopt, gekleed in een zwart T-shirt met de hoes van “Unknown pleasures” en daaronder… eh… ‘Manchester, England’. Net zoals dat het geval was bij het integraal spelen van laatstgenoemde plaat afgelopen mei, wordt “Closer” van begin tot eind door middel van aan de plaatversie getrouwe uitvoeringen geëerd. Zoals iedereen het kent (en koestert), zo wordt het dus ook gespeeld. En dat is genieten, want de songs zijn allemaal van zichzelf al ‘af’ dus daar hoeft niets meer aan te gebeuren. In veertig minuten tijd trekt “Closer” dan ook in perfecte nabootsingen voorbij, een aaneenschakeling van nummers die het hart sneller doen kloppen. Peter Hook maakt gebruik van een naast de monitor gelegde klapper met songteksten maar dat zij hem vergeven. Net als het feit dat hij niet dezelfde emotionele lading aan die teksten kan geven, om de doodeenvoudige reden dat dit nu eenmaal niet mogelijk is. De woorden zijn immers zo verbonden aan de persoonlijkheid die Ian Curtis was en zijn (geuite) gevoelens als angst, frustratie, woede, eenzaamheid en berusting dat Peter Hook ze alleen maar zo goed als mogelijk kan zingen en laten inpassen binnen elk nummer. Een taak waar hij niet in faalt.

Als de laatste klanken van het elegante, melancholische “Decades” zijn verstomd, verlaat de band onder applaus het podium. Wat zouden ze als toegift gaan spelen, denk ik bij mezelf, een vraag die al tot de nodige speculaties leidde. Het antwoord is niet alleen uitermate verrassend maar ook een vroeg kerstcadeau. Peter Hook vertelt dat zoon Jack met het briljante idee op de proppen kwam om als toegift de integrale setlist te spelen van het Joy Division concert zoals dat in de Effenaar op 18 januari 1980 ten gehore werd gebracht. Een golf van opwinding gaat door me heen, te mooi om waar te zijn, maar het gebeurt echt. En een mooi voorbeeld van waar voor je geld krijgen, want we krijgen feitelijk twee concerten op rij, waarin zo’n beetje de hele Joy Division songcatalogus aan bod komt en we zodoende mogen spreken van een unieke avond. Voor één bezoeker geldt dat laatste nog net iets meer, want die krijgt na de tweede toegift – de eerste toegift heeft dan al langer geduurd dan de “Closer” uitvoering! – van een topless Peter Hook diens bezwete T-shirt overhandigd. Een mooi aandenken, maar dat geldt voor dit fantastische concert in zijn totaliteit waar ik met veel genoegen aan zal blijven terugdenken. ‘Closer’ bij het niet meer bestaande origineel kun je namelijk vooralsnog niet meer komen…


Setlist: Atrocity exhibition * Isolation * Passover * Colony * A means to an end * Heart and soul * Twenty four hours * The eternal * Decades * (toegift) Love will tear us apart * Digital * New dawn fades * Colony * These days * Ice age * Dead souls * Disorder * Day of the lords * Auto-suggestion * Shadowplay * She’s lost control * Transmission * (2e toegift) Warsaw * Ceremony

Meer foto’s hier!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten